zondag 19 april 2015

Fotopolymeer

Zo is het een tijdje behoorlijk rustig met berichten op het blog en dan ineens twee publicaties kort achter elkaar... Chaotisch typetje die YDéé!

Vorig weekend met manlief twee dagen lang ondergedompeld in de fotopolymeertechniek. Daarvoor waren wij afgereisd naar Kessel in België waar Atelier Blauwhof staat. Prachtige ruimte in een rustige groene omgeving. Het atelier is voorzien van alle materialen voor veel verschillende grafische technieken, drukpersen, doka met belichtingsapparaat; eigenlijk teveel om allemaal op te noemen. Slapen op zolder boven de atelierruimte of boven de eetkamer welke in het midden een geweldig mooie grote open haard heeft.
Een allerhartelijkste ontvangst door Kitty en Christiaan die heerlijk koken en ons hebben verwend met fantastische tussendoortjes. Alles vers bereid met veel producten van eigen kweek.
Tot zover de entourage.
Wij kwamen natuurlijk ook om een nieuwe techniek te leren! Daar was Petra Tolboom onze deskundige docente voor aanwezig. Heldere uitleg over de fotopolymeertechniek: een etstechniek die veel minder tijd kost dan het normale etsen en verder als groot voordeel biedt dat er niet zoveel agressieve middelen gebruikt hoeven te worden. Dus een kleinere belasting voor het milieu en dat is, vind ik persoonlijk, toch ook wel heel belangrijk.

De werkwijze:
Een koperplaat eerst met schuurpapier wat polijsten, vervolgens met zeep ontvetten, in een donkere kamer de fotopolymeerlaag aanbrengen, even laten drogen en deze lichtgevoelige plaat zolang als nodig in het donker bewaren. Dan de geprepareerde plaat overbrengen naar de doka met het spannende belichtingsapparaat. De gewenste tekening of foto of wat dan ook die overgebracht is op een transparant op de lichtgevoelige koperplaat leggen en dan volgen er interessante geluiden, open- en dichtslaande deuren begeleid door knipperende lampjes van het apparaat waar een UV-lamp in zit. De belichte plaat in een soda oplossing badderen (de tekening is dan natuurlijk wel van de plaat verwijderd) en dan zie je de afbeelding langzaam koperkleurig op de plaat verschijnen. Nog even naspoelen met water en het proces stoppen met azijn, waarna de plaat even lekker kan zonnen en diepblauw verkleurt. Dan kan de plaat ingeïnkt worden, even oppoetsen en afdrukken maar!
Leuk, leuk! Wij hadden de smaak goed te pakken gekregen. Petra heeft ons al doende behoorlijk wat tips gegeven en wat aardige mogelijkheden geleerd.

Als eerste afbeelding heb ik een Zentangle tekening van mijzelf gebruikt. Het origineel zal in een ander bericht wel aan de orde komen. De achtergrond vond ikzelf wel apart en daarmee heb ik een nieuwe drukplaat gemaakt en heb daar wat apartigheden op getest.



ZIA: Zentangle Inspired Art heet dit officiëel
Zelfde tekening, maar dan andere kleuren en met een achtergrond

Ander kleurschema; opgebouwd uit drie drukgangen (dus ook drie platen)


Zelfde achtergrond als bij de ZIA, maar nu met apartigheden

Manlief heeft eerst een tekening van ons blafbeest gebruikt en één van onze katten. Hij was daar niet zo tevreden over, maar bij het in inkten van deze plaat zag hij op de onderliggende krant een zwartwit foto van een kunstwerk van Goya die hem zeer aansprak. Dit is zijn volgende ontwerp geworden en zie hier het resultaat:

Slapend blafbeest, dito poes, ogen van YDéé

Kattengevecht; losjes geïnspireerd op Goya
Al met al een zeer enerverend weekend, heerlijk gegeten, creatief bezig en knoert gezellig! Voor herhaling vatbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten