woensdag 3 december 2014

Ollie Fant

In een quilttijdschrift werd mijn oog getroffen door een foto van een lappenhondje gemaakt door Helen van Bustle & Sew. Dus thuis achter mijn computer op haar website zitten struinen en een patroon gratis kunnen downloaden. Geen hond zoals in het tijdschrift, maar een olifant.
Het leek zo simpel! Even een paar restjes stof pakken en ..........
Tijdens de naailes bij die andere Helen: "ik ga een groene olifant maken en dit zijn mijn lapjes." Dus ik werd direct doorgestuurd naar de enorme bak met resten met de opdracht om nog veel meer verschillende lapjes uit te gaan zoeken. Daarna een hexagon van karton geknipt en dat als mal gaan gebruiken. Een aantal avonden ben ik alleen maar bezig geweest met knippen, knippen en nog eens knippen. Natuurlijk was de beschrijving van het patroon allang al weer verdwenen. Waar heb je dat nou weer voor nodig????
Volgende stap: alle hexagon lapjes een beetje leuk over het patroon verdelen en de boel op een onderlap vast naaien. Niet met de gebruikelijke zigzag steek (vind ik echt niet mooi), maar een feston steek. Deze steek vreet naaigaren en neemt nogal wat tijd in beslag. Weer een aantal avonden heel ijverig achter de naaimachine. Bij Helen van prutsdesign voor oren en buik een in kleur bijpassende rib stof gepakt (is niet zo sterk!). Eindelijk zover klaar en de patroondelen aan elkaar vastnaaien. Toen bleek die rib stof niet zo handig en scheurde de verbinding tijdens het opvullen onder de slurf uit elkaar! Een gat en wat voor een gat. Gelukkig komt Helen dan met een oplossing. Een lapje stof uitknippen, vakkundig vastspelden en dan heel geduldig met de hand vast zetten. Dit kostte de nodige zweetdruppels. Nog een staartje erbij verzonnen en eindelijk na een groot aantal weken ploeteren en prutsen is Ollie Fant klaar.
Dit is hem/haar.

Ja, mijn slurf staat een beetje scheef!

Detail: festonsteek en geborduurd olifantje

Hier is ook mijn staart met belletje zichtbaar

Als je dan vervolgens weer de beschrijving van het patroon terug vindt, zie je dat daar de gebruikte hexagons een veel groter formaat hebben ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten