donderdag 1 januari 2015

Sneeuwverven

Zaterdag 27 december 2014 is hier in Noord-Limburg een goed pak sneeuw naar beneden gevallen en het bleef nog liggen ook! Dus zondag toch maar even een oud laken van omie (de oma van manlief) uit de kast getrokken en in de soda/zout oplossing te weken gezet. Een bak gepakt, daar schuin een oude snijplank van mijn moeder ingelegd, het in stukken gescheurde laken erop en eronder gedrapeerd. Naar buiten en daar sneeuw verzameld en dit boven op de lappen gepropt en verfpoeder erover verdeeld. Mengkleuren werken natuurlijk het beste, maar die heb ik niet op voorraad. Dus gewoon maar wat primaire kleuren gepakt en maar wat gedaan. De hele boel weggezet en maandag uitgespoeld. Over het resultaat ben ik niet helemaal te spreken.

Leklap

Leklap


Deze lap was gevouwen


Het sneeuw effect, het uit elkaar trekken van de kleuren bijvoorbeeld,  wat ik zo mooi vind, zie ik niet helemaal terug in deze lappen. Gelukkig bleef het nog aardig koud hier, zodat ik dinsdagochtend een tweede poging kon wagen. Nu heb ik twee bloempotten op zijn kop in de bak gezet met in iedere pot een leklap, boven op de bloempot een lap verfrommeld (gelukkig had omie grote lakens!) en bij de éne lap op de sneeuw de verfpoeder verdeeld en bij de andere pot de sneeuw met het verfpoeder gemengd. Als kleuren heb ik azuriet blauw en de twee gelen gebruikt, omdat ik groen en geel wel als contrast bij de paars uitgevallen lappen vind passen.
In deze lappen kan ik het effect van de sneeuw beter terug vinden!

Dit is de lap met de gemengde sneeuw

Op deze lap lag de sneeuw waar de verf poeder over gestrooid is

Leklap

En nog een leklap


De beide leklappen vertonen nogal wat witte stukken, omdat ze boven de gesmolten ijs- en verfmassa uitstaken. Misschien dat deze lappen of in ieder geval stukken hiervan nog een keer in een verfbad kunnen. Wellicht ook met de sneeuw methode, want op schaduwstukken ligt hier nog steeds sneeuw!

1 opmerking:

  1. Een creatief 2015 gewenst !!
    Ook je eerste lappen zijn bijzonder !! Maar inderdaad, ik begrijp wat je bedoelt :) Helaas hier geen sneeuw gevallen anders had ik ook weer een paar lappen gemaakt, zo leuk om te doen !

    BeantwoordenVerwijderen